Μια από τις μεγάλες επιχειρηματικές οικογένειες της χώρας με την μακροβιότερη παρουσία στην αγορά επιδιώκει, αυτή των Μαρινόπουλων, μέσω των δραστηριοτήτων κάποιων εκ των μελών της, να πετύχει ένα come back με φόντο κυρίως το λιανεμπόριο, αλλά και την εστίαση.

Η ιστορία της ξεκινά από τα «βάθη» του χρόνου, πριν από 128 έτη συγκεκριμένα, όταν  Νοέμβριο του 1893 ο Δημήτρης Μαρινόπουλος από την Ελίκη Αιγιαλείας ίδρυε το πρώτο ομώνυμο φαρμακείο στην Αθήνα και το 1905 το δεύτερο με τον αδελφό του Πάνο, πριν ανοίξουν αργότερα τα πιο γνωστά στην Ομόνοια (1908) και το Κολωνάκι (1938).

Κύλησαν πολλές δεκαετίες από τότε και το …ρολόι έδειξε να σταματά την 28η Ιουνίου του 2016:

το αίτημα για ένταξη στο άρθρο 99 περί προστασίας από τους πιστωτές της το οποίο υποβλήθηκε, εκείνη την ημέρα, από την εμβληματική και άλλοτε κορυφαία αλυσίδα σούπερ μάρκετ της Ελλάδας (με τετραψήφιο αριθμό καταστημάτων εκείνη την εποχή), αν και για αρκετούς θεωρήθηκε «κεραυνός εν αιθρία»,  αποτέλεσε τον «προάγγελο» για το «κανόνι» που ακολούθησε.

«Θύματα» ενός οικονομικού ανοίγματος το οποίο υπολογίσθηκε στα 1,32 δισ. ευρώ έπεσαν τουλάχιστον 3.500 εταιρείες από τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, των υλικών συσκευασίας, logistics, ΑΕΕΑΠ, παραγωγοί, εργαζόμενοι, τράπεζες, προμηθευτές κ.α.

Τα «φέσια» έβαλαν, μάλιστα, σε κίνδυνο ορισμένες επιχειρήσεις. Την απάντηση στο δίλημμα πτώχευση και λουκέτο ή εξυγίανση έδωσαν το γενναίο «κούρεμα» των οφειλών και η ενσωμάτωση του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος σε έναν άλλο ισχυρό «παίκτη» του οργανωμένου λιανεμπορίου των τροφίμων, τον Σκλαβενίτη…

Μα δεν ήταν αυτό το μοναδικό πρόβλημα. Η πώληση της φαρμακοβιομηχανίας Φαμάρ στα funds York και Elements (με deal που ολοκληρώθηκε τον Ιανουάριο του 2020), η αποεπένδυση από τις Sephora, Grand Optical, αλλά και νωρίτερα στις αρχές της μακράς οικονομικής ύφεσης (το 2010) η αποχώρηση της γαλλικής Fnac υπό το βάρος συσσωρευμένων ζημιών, με την οποία διατηρούσε κοινοπραξία ως κύριος μέτοχος ο Ομιλος Μαρινόπουλου, έγιναν «κομμάτια» του «παζλ».

Δίχως, φυσικά, να σημαίνει πως όλα τα μέλη της οικογενείας είχαν εμπλοκή με την επιχειρηματική κατάρρευση των σούπερ μάρκετ που «σόκαρε» την εγχώρια αγορά και την δικαστική «περιπέτεια» που την συνόδευσε, 5 χρόνια μετά, το επώνυμο των Μαρινόπουλων έρχεται πάλι στο προσκήνιο.

Ο λόγος, η προσπάθεια που καταβάλλεται για ένα επιχειρηματικό restart με νέες επενδύσεις σε υπάρχουσες, ουσιαστικά, δραστηριότητες, όπως το brand της ένδυσης Gap και τα καφέ Starbucks, με παράλληλη παρουσία στην Ελλάδα και σε μια άλλη λιανεμπορική αλυσίδα ειδών ένδυσης, υπόδησης και αξεσουάρ, την βρετανική Marks & Spencer…

Τι θα φέρει η «επιστροφή» της οικογένειας; Θα καταφέρει να κερδίσει τα νέα επιχειρηματικά της «στοιχήματα»; Τούτο είναι κάτι που θα δείξει ο καιρός, παρότι η αίγλη του παρελθόντος φαίνεται  δύσκολο να ανακτηθεί.

ΑΠΟ ΤΟ ΧΘΕΣ, ΣΤΟ …ΑΥΡΙΟ

Η πορεία από το χθες, στο  …αύριο (με τα όποια «εφαλτήρια» μπορεί να προσφέρει το σήμερα) περιλαμβάνει περιόδους- «σταθμούς», όπως η μετάβαση από τα φαρμακεία του κέντρου της Αθήνας στην φαρμακοβιομηχανία στις αρχές των ‘50s με την δημιουργία της Φαμάρ που έφθασε να

συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων εταιρειών παραγωγής φαρμάκων και καλλυντικών για λογαριασμό τρίτων στην Ευρώπη και μετέπειτα με την εμπλοκή του ομίλου στη νέα μορφή του λιανεμπορίου τροφίμων, με την «γέννηση» των πρώτων σούπερ μάρκετ, στα ‘60s.

Δυο κλάδοι, οι οποίοι συνέβαλαν στην ανάπτυξη του ομίλου Μαρινόπουλου τις επόμενες δεκαετίες –στην μεταπολεμική Ελλάδα- και του επέτρεψαν να αδράξει τις ευκαιρίες, σε εποχές καλύτερες για την εγχώρια οικονομία, μέχρι να έρθουν τα «πέτρινα» χρόνια της κρίσης και από το 2010 να εμφανισθούν τα πρώτα ανησυχητικά «σημάδια» για το μέλλον, ως το «κανόνι» του 2016 και όσα άλλα συνέβησαν…

Τώρα, το ενδιαφέρον στρέφεται στην επόμενη μέρα, που βέβαια δεν περιλαμβάνει εντελώς …νέα εγχειρήματα, αλλά περισσότερο ένα restart σε ήδη υπάρχουσες δραστηριότητες, όπως οι προαναφερθείσες (Gap, Starbucks, Marks & Spencer) και χωρίς να είναι πρόδηλο το αν θα προκύψει ή όχι ένα καινούργιο τόλμημα, όσο θα «στρώνουν» οι συνθήκες στην αγορά εν μέσω της πανδημίας και τον επιπτώσεων που προκάλεσε στην επιχειρηματικότητα και την οικονομία.

Στο επίκεντρο μπαίνουν οι διαπραγματεύσεις για την ανανέωση των συμβάσεων franchise με τις πολυεθνικές Gap (διαχειρίζεται και το brand Banana Republic), Starbucks, οι οποίες διατηρούν 9 καταστήματα (συν το e shop) και 27, αντίστοιχα.

Η πτώση πωλήσεων του κλάδου ένδυσης εν μέσω πανδημίας συνδυάστηκε με την συμφωνία εξυγίανσης (συζητήθηκε το Νοέμβριο του 2020) και εταιρείας που τον αφορά και αυτήν με συστημική τράπεζα για νέο ομολογιακό δάνειο και χρηματοδότηση υφισταμένου δανεισμού.

Σε αυτόν του καφέ, μετά την μείωση του δικτύου των 70 καταστημάτων κάτω από το ήμισυ εξυφαίνονται σχέδια ανάπτυξης της εταιρείας που το 2017 τέθηκε επίσης υπό εξυγίανση και βρέθηκε αντιμέτωπη με σενάρια για την επιβίωση της…

Ο ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΤΑΜΕΡΙΣΜΟΣ

Ένα από τα χαρακτηριστικά της λειτουργίας του ομίλου είναι ότι ανέκαθεν υπήρχε ένας εσωτερικός καταμερισμός. Δεν καταπιάνονταν όλοι με …όλα.

Εξ’ ου και με βάση τα μέχρι πρότινος δεδομένα, τον κλάδο της ένδυσης είχε υπό τον έλεγχο της η οικογένεια του Στέφανου Μαρινόπουλου (Ιωάννης Σ.Μαρινόπουλος και Μαριάννα Σ.Μαρινοπούλου) με την Μαρινόπουλος Σύμβουλοι Επιχειρήσεων/Yamaran Ενδυμάτων και αυτόν της εστίασης και του καφέ η Μαρινόπουλος Εταιρεία Καφέ (Marinopoulos Coffee Company Single Member) των Παναγιώτη Ι.Μαρινόπουλου και Στέφανου Ι.Μαρινόπουλου.

Προ της ύφεσης που ξεκίνησε το 2009 έφερε τα μεγάλα προβλήματα, οι 4 εξάδελφοι (Π. Ι. Μαρινόπουλος, Στ. Ι. Μαρινόπουλος, Π. Δ. Μαρινόπουλος, Λ. Δ. Μαρινόπουλος), παιδιά των Γιάννη και Δ. Μαρινόπουλου- γιων του Πάνου Μαρινόπουλου, επόπτευαν διαφορετικό τμήμα των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων της οικογένειας.

Σύμφωνα με το τότε πλάνο, ο Λ. Δ. Μαρινόπουλο κρατούσε τα ηνία της άλλοτε Carrefour – Μαρινόπουλος ΑΕ,  ο Π. Ι. Μαρινόπουλος της αλυσίδα Starbucks και ο  Στ. Ι. Μαρινόπουλος της ένδυσης, ενώ και οι 4 ήλεγχαν τη Φαμάρ. Στη διοίκησή βρέθηκε επί μακρόν η 3η τρίτη γενιά και πλέον  εμπλέκεται και η 4η

 

Από τα «χρυσά» deals

στους πλειστηριασμούς

Από τις εποχές που η οικογενειακή επιχείρηση των Μαρινόπουλων «ύψωνε ανάστημα» απέναντι στις πολυεθνικές, μεγαλώνοντας το εκτόπισμα της στους κλάδους του φαρμάκου και του λιανεμπορίου τροφίμων και σύναπτε επικερδείς συμμαχίες με ξένους οίκους, βρέθηκε αντιμέτωπη ακόμα και με πλειστηριασμούς.

Ένα ενδεικτικό γεγονός της όλης κατάστασης που είχε δημιουργηθεί τα προηγούμενα χρόνια, ήταν και …ο «πικρός καφές» που ήπιε κάποια στιγμή και από τα Starbucks, όταν τον Οκτώβριο του 2019 η Eurobank, που είχε καλύψει ομολογιακό δάνειο της «Mαρινόπουλος Eταιρία Kαφέ A.E.», το 2014, είχε προγραμματίσει να βγάλει στο σφυρί διώροφη μεζονέτα 416,43 τ.μ. στο οικιστικό συγκρότημα «Eσπερίδες» στην Kηφισιά.

H μεζονέτα ανήκε στην οφειλέτιδα «Aδελφοί Mαρινόπουλοι Συμμετοχών και Διοίκησης Eπιχειρήσεων» και η κατάσχεση είχε γίνει για οφειλή 300.000 ευρώ προς την τράπεζα.

(Πηγή: DEAL news)

Κοινοποίηση: