Ακόμα και οι Άγιοι θα πρέπει να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα της …τεχνολογίας και της αγοράς, εν μέσω της πανδημίας. Μοιραία προκύπτει το ερώτημα αν θα είναι γεμάτος- και πόσο, φέτος, ο σάκος του Αϊ Βασίλη;

Την αγωνία των παιδιών για τα δώρα που θα λάβουν από γονείς, συγγενείς και φίλους την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς  «μοιράζονται» και οι επιχειρηματίες οι οποίοι εμπορεύονται τα παιχνίδια.

Αυτό συμβαίνει γιατί, μέσα στις πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιουργεί για το σύνολο της αγοράς η πανδημία, βρίσκεται στον «αέρα» ένας τζίρος ο οποίος υπολογίζεται μεταξύ των 150 και 200 εκατ. ευρώ για τους Έλληνες «παιχνιδάδες».

Όσες, δηλαδή, είναι οι πωλήσεις των παιχνιδιών κατά την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς σε μια «κανονική» χρονιά (…στο 50%-60% επί ενός ετήσιου τζίρου που συνήθως κυμαίνεται από 250 ως 340 εκατ. ευρώ, ανάλογα και με την οικονομική κατάσταση της χώρας).

Άλλες εποχές, λοιπόν, ακόμα και στο μέσον της δεκαετούς οικονομικής ύφεσης, ο κλάδος έκανε «χρυσές δουλειές» τέτοιες μέρες, τώρα όμως παραμένει στην «δίνη» του COVID-19.

Η «μάχη» για να «σωθεί» αυτός ο τζίρος των 150-200 εκατ. ευρώ, ή στην καλύτερη περίπτωση το μεγαλύτερο δυνατό μέρος αυτού, αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο. Αν και μέχρι τούτη την ώρα θεωρείται επισφαλής κάθε η πρόβλεψη για το που «θα κάτσει ο πήχης», για πολλούς λόγους…

Η ΑΓΟΡΑΣΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ

Στα (προσωρινά) προβλήματα των e shops των μεγάλων αλυσίδων λόγω του τεράστιου όγκου των on line παραγγελιών προστέθηκαν οι προβληματισμοί για το πότε και με ποια μέτρα θα αποφάσιζε να «ανάψει το πράσινο φως» κυβέρνηση για το «άνοιγμα» των φυσικών καταστημάτων του λιανικού εμπορίου.

Τελικά προέκυψε η μέθοδος του Click Away και οι περιορισμοί που ανακοινώθηκαν (π.χ. αριθμός ατόμων έξω από τα καταστήματα, τρόπος παραγγελίας και πληρωμής, μετακίνηση με SMS), υπό τον φόβο φαινομένων τύπου Harrod’s.

Υπάρχει, ωστόσο, και άλλη μια παράμετρος. «Βαρόμετρο» για τις πωλήσεις και τα έσοδα των εμπόρων (όπως φυσικά ισχύει για το ΣΥΝΟΛΟ του εμπορίου) αποτελεί και η αγοραστική δύναμη και διάθεση εκατομμυρίων καταναλωτών, οι οικονομικές αντοχές των οποίων δοκιμάζονται σε οριακό βαθμό πλέον, με τις αναστολές εργασίας από πολλές επιχειρήσεις –εν μέσω του δεύτερου lockdown- να προκαλούν σημαντικές απώλειες εισοδημάτων και τις υποχρεώσεις, παράλληλα, να «τρέχουν».

Έρευνες δείχνουν, ήδη, ότι οι 7 στους 10 δεν σκοπεύουν να ξοδέψουν πάνω από 200 ευρώ για ψώνια στις γιορτές (προφανώς μαζί με τα παιχνίδια), ενώ, ένα μεγάλο ποσοστό των «εξαντλημένων»  καταναλωτών δηλώνει ότι «έκανε χριστουγεννιάτικες αγορές την …εβδομάδα της Black Friday» και τα μηνύματα μόνο ως ευοίωνα δεν μπορούν να θεωρηθούν…

ΕΠΑΦΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

Οι φόβοι των «παιχνιδάδων» ότι θα κινδυνέψουν να χάσουν πολλά εκατομμύρια ευρώ από τα έσοδα Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς διατυπώνονται και μέσα από τις επαφές του Συνδέσμου Ελλήνων Βιοτεχνών Παιδικών Παιχνιδιών και Αμαξών με την ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης, έχοντας κρούσει τον κώδωνα μάλιστα από τα τέλη Νοέμβρη «…εάν δεν ανοίξουμε την 1η Δεκεμβρίου το πλήγμα θα είναι μεγάλο, βγαίνουμε από το Πάσχα, μία χαμένη περίοδο που ο τζίρος κατέγραψε βουτιά της τάξης του 90%». Το αίτημα τους δεν εισακούσθηκε.

Μια άλλη πρόταση του συνδέσμου ήταν να επιτραπεί και στην Ελλάδα, όπως σε πολλές χώρες της Ευρώπης, η λειτουργία της υπηρεσίας click & collect: παραγγελία ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά και παραλαβή από το κατάστημα, με  την δημιουργία pick up points), το γνωστό δηλαδή πια Click Away.

Αυτό, για να αποφευχθεί ο συνωστισμός και να λυθεί ένα άλλο πρόβλημα, αυτό των καθυστερήσεων από τις εταιρείες ταχυμεταφορών, λόγω «φόρτου» (σ.σ. ορισμένες έχουν επιφορτισθεί μέχρι και για την παράδοση λογαριασμών, τηλεπικοινωνιών κ.α.).

Η πείρα διδάσκει ότι θα πρέπει να καταβληθεί τεράστια προσπάθεια από όλους για να μην συμβεί ότι και στην προηγούμενη καραντίνα, όταν πολλά πασχαλινά δώρα δεν έφθασαν ποτέ στους προορισμούς τους από τις μεγάλες καθυστερήσεις σε e shops και couriers.

Εννοείται, ότι προέχει πάνω από όλα η προστασία της δημόσιας υγείας και η ασφάλεια των καταναλωτών και τα μέτρα που λήφθηκαν αυτήν ακριβώς την προτεραιότητα υπηρετούν, με σαφή στόχο να περιορισθεί ο αριθμός των κρουσμάτων και των θυμάτων του COVID-19 στην χώρα μας.

ΟΙ «ΑΛΥΣΙΔΕΣ»

Τα e shops δυο εκ των leaders της εγχώριας αγοράς παιχνιδιών, της Jumbo και του Μουστάκα, είχαν τεθεί …νοκ άουτ πριν από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις.

Οι τελευταίες εξελίξεις στην αγορά αναφέρουν ότι εκ μέρους της μιας αλυσίδας, Jumbo, μέχρι το Σάββατο τουλάχιστον δηλωνόταν αδυναμία εξυπηρέτησης μέσω e shop και Click Away, ενώ, από την άλλη, τον Μουστάκα, η ενημέρωση αρχικά ανέφερε ότι οι καταναλωτές είχαν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν το e shop της αποκλειστικά με την υπηρεσία click & pick και να παραλάβουν την παραγγελία τους από όποιο κατάστημα της, αν και στην συνέχεια δηλώθηκε πάλι «φόρτος» ως προς τις νέες παραγγελίες.

Σε κάθε περίπτωση, επειδή τα δεδομένα στο συγκεκριμένο αυτό θέμα μπορεί να αλλάζουν, ο καταναλωτής πρέπει να απευθύνεται πάντα για το τι ισχύει στις ΙΔΙΕΣ τις αλυσίδες, από οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο επικοινωνίας και να μην μένουν στο ρεπορτάζ το οποίο καταγράφεται μια συγκεκριμένη μέρα και ώρα, προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε παρεξήγηση!  

Η λογική λέει ότι ο ανταγωνισμός πάντα καιροφυλακτεί για να διεκδικήσει ένα μεγαλύτερο κομμάτι της «πίτας», όμως, μόνο βέβαιο δεν είναι ότι οι μικρότεροι «παίκτες» θα το καταφέρουν τόσο εύκολα.

Ένα σοβαρός λόγος γι’ αυτό, η πολύ πρόσφατη παραδοχή φορέων της αγοράς ότι μόλις το 17% μικροκαταστηματαρχών διαθέτει λειτουργικά e shops, για να ανταπεξέλθει στον τεράστιο αριθμό ηλεκτρονικών παραγγελιών.

Η αναζήτηση λύσεων για την επίλυση του προβλήματος της διαχείρισης της υπέρογκης αύξησης στην ζήτηση προϊόντων από το on line κανάλι οδήγησε την κυβέρνηση σε μια να πρωτοβουλία.

Την ανακοίνωση προγράμματος επιδότησης μικρών επιχειρήσεων (ως 5.000 ευρώ στην καθεμιά) για την δημιουργία νέων e shops από ένα «κονδύλι» 80 εκατ. ευρώ.

Κοινοποίηση: