Του Μιχάλη Κοσμετάτου 

Ξημέρωσε η πολυσυζητημένη Black Friday… Δεν είναι μια μέρα, όμως, τελικά.  Γιατί και αρκετά 24ωρα πριν από τις 27/11 έχει ξεκινήσει, ουσιαστικά, η διαδικασία των extra προσφορών από τις επιχειρήσεις και μπορεί να «τραβήξουν» λίγο παραπάνω. Βδομάδα και βάλε, δηλαδή. Οπότε, μιλάμε για Black …Week, αν θέλουμε να ακριβολογούμε!

Το καίριο ερώτημα είναι άλλο: Τι μπορεί να «σώσει» η φετινή Black Friday για την πληττόμενη, από τον COVID-19, αγορά;  Η ανταπόκριση των καταναλωτών στις μεγάλες προσφορές της εποχής, που έχει παρατηρηθεί ότι φθάνουν, φέτος, μέχρι και στα επίπεδα του –85% επί των αρχικών τιμών σε ένα πλήθος προϊόντων, θεωρείται όχι άδικα το «κλειδί» για τα συρρικνωμένα έσοδα χιλιάδων επιχειρήσεων στη χώρα.

Πολλές εκ των οποίων, αντιμετωπίζουν πλέον προβλήματα επιβίωσης και αδυνατούν να ανταπεξέλθουν   σε στοιχειώδεις υποχρεώσεις τους…

Το διπλό market event της χρονιάς (ουσιαστικά «ενοποιούνται» Black Friday και Cyber Monday) έρχεται, σε ένα πολύ ιδιαίτερο timing, εν μέσω του δεύτερου lookdown λόγω πανδημίας, με τα φυσικά καταστήματα των λιανέμπορων –για πρώτη φορά- κλειστά και την τελική απόδοση των e-shops να μοιάζει, ως τώρα, με «άλυτο αίνιγμα»!

Ο ολοένα και μεγαλύτερος βαθμός της (αναγκαστικής, σε πολλές περιπτώσεις) εξοικείωσης των καταναλωτών στις «ηλεκτρονικές συναλλαγές» είναι αυτός που κρατά την αγορά «ζωντανή», όπως μας λέει ο Λευτέρης Κιοσές, Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Αποκαλυπτικός ο κ.Κιοσές, αναφέρεται σε υπερδιπλασιασμό των on line συναλλαγών, κατά τους 9 μήνες του κορωνοϊού, από το 20%-25%, στο +50% και μας εξηγεί:

«Σίγουρα, η Black Friday θα δώσει «οξυγόνο» στις επιχειρήσεις. Το αν θα είναι …επαρκές, θα το διαπιστώσουμε.

Από τα στοιχεία μας προκύπτει ότι, ούτως ή άλλως, το μεγαλύτερο μέρος των αγορών στην διάρκεια της Black Friday θα γίνονταν διαδικτυακά, ακόμα και αν δεν υπήρχε το lockdown.

Μιλάμε για τα 2/3 περίπου. Οπότε, αυτές έχουν να επηρεασθούν μόνο θετικά από την όλη κατάσταση, καθώς είναι κλειστά όλα τα φυσικά καταστήματα. Το 1/3 του τζίρου που θα προερχόταν από τα φυσικά καταστήματα δεν θα πραγματοποιηθεί, αλλά είναι απαραίτητο να «χαθεί» όλος… 

Συνολικά, προσδοκούμε ότι δεν θα έχει κάποια σοβαρή διαφοροποίηση ο συνολικός τζίρος που θα πραγματοποιηθεί αυτές τις μέρες, σε σχέση με αυτόν που θα είχαμε αν δεν υπήρχε το lockdown!

Ίσως, κάποιες κατηγορίες που δουλεύουν κατ’ εξοχήν με φυσικά καταστήματα, όπως οι επιχειρήσεις που πωλούν ρούχα και παπούτσια, να έχουν την μεγαλύτερη διαφοροποίηση. Αυτό, δεν σημαίνει απαραίτητα απώλεια τζίρου, αν μεταφερθεί στο on line κομμάτι…».

«ΛΟΓΙΚΟ ΠΟΣΟ ΤΑ 280 ΕΚΑΤ.»

Ο Λευτέρης Κιοσές, από τους πιο έμπειρους και πιο καταρτισμένους στο αντικείμενο του παράγοντες του εμπορίου, συνοψίζει με τα παραπάνω λόγια την πρόβλεψη του για την Black Friday 2020.

Οι παράμετροι που θα επηρεάσουν τον απολογισμό της για τον επιχειρηματικό κόσμο είναι, βέβαια, αρκετές. Βασικότερες, το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών (το οποίο για πολλούς έχει περιορισθεί δραματικά, από αναστολές εργασίας, απώλεια εσόδων για μικροεπιχειρηματίες κ.α.) και η λειτουργικότητα των e shops (π.χ. άλλες έρευνες κατέγραψαν πως το 17% μόλις των μικρών καταστημάτων διαθέτει την κατάλληλη υποδομή). Ενδεχομένως, κάποιοι να παραμείνουν συγκρατημένοι και εξ’ αιτίας της έξαρσης στις κυβερνοαπάτες…

Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ «έδειξε» τζίρο 280 εκατ. ευρώ για φέτος, ενώ είχαν προηγηθεί π.χ. στοιχεία που προσδιόριζαν το ύψος των περσινών εισπράξεων στα 11,5 δισ. ευρώ. Τι απαντά ο κ.Κιοσές;

«Το 2019 δεν τρέξαμε αντίστοιχη έρευνα στο ΙΕΛΚΑ για να κάνω άμεση σύγκριση. Το νούμερο που ανακοινώνουμε, το «δίνουν» ουσιαστικά οι καταναλωτές. Και μου φαίνεται πάρα πολύ λογικό ποσό με βάση τα στοιχεία που έχουμε για τους συνολικούς τζίρους της αγοράς και αρκετά σημαντικό θα έλεγα. Συνολικά, τρόφιμα και μη τρόφιμα καταγράφουν ετήσιες πωλήσεις 3536 δισ.

Από αυτά, το μεγαλύτερο ποσοστό είναι από τα τρόφιμα και δεν αφορά την Black Friday. Από τους υπόλοιπους κλάδους προέρχονται τα 10-12 δισ., οπότε το θεωρώ λίγο υπερβολικό να γίνουν πωλήσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ μέσα σε μια εβδομάδα (αν δεν υπολογισθούν τα σούπερ μάρκετ)…».

2,3 ΕΚΑΤ. ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΕΣ ON LINE 

«Οι καταναλωτές είναι …on line, έτοιμοι να αγοράσουν», λέει ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών.

Στην πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το 73% του «εν δυνάμει» καταναλωτικού κοινού δεν εμφανίσθηκε διατεθειμένο να αγοράσει «κάτι» την φετινή Black Friday, ωστόσο το …εναπομείναν 27% αντιπροσωπεύει 2,3 εκατ. άτομα (εκ των οποίων τα 2/3 σκόπευαν να κάνουν τις αγορές τους και πριν την απαγόρευση, μέσω διαδικτύου).

«Οι ιντερνετικές συναλλαγές έχουν αυξηθεί σημαντικά, συγκριτικά με πέρσι όταν είχαμε ένα κοινό γύρω στο 20%-25% το οποίο αγόραζε on line. Σήμερα, μετά τον κορωνοϊό, τις καραντίνες και τα lockdowns το ποσοστό έχει διαμορφωθεί στο +50%!», απαντά ο κ.Κιοσές και καταλήγει:

«Πρακτικά δεν μιλάμε για Black Friday, αφού οι προσφορές έχουν ξεκινήσει από το προηγούμενο Σαββατοκύριακο, αλλά για ένα …10ήμερο, ήδη. 

Αυτό που μένει, είναι να ανοίξουν τα φυσικά καταστήματα. Δεν μπορεί να γίνει κάτι άλλο σε αυτή την φάση. Να τελειώσει αυτό που ζούμε και να επιστρέψουμε σε μια κανονικότητα…».

 

ΑΠΟ ΤΗΝ PUBLIC ΩΣ ΤΗΝ PEUGEOT: 5 ΧΡΟΝΙΑ ΜΕΤΑ…

Η ξενόφερτη συνήθεια που έγινε θεσμός 

Ο θεσμός της Black Friday εμφανίσθηκε δειλά, δειλά στην Ελλάδα πριν από 56 χρόνια ως μια …ξενόφερτη συνήθεια, ξεκινώντας βασικά από τα καταστήματα ένδυσης και πολύ λογικά, πολλοί την αντιμετώπισαν διστακτικά και επιφυλακτικά ως κάτι το εντελώς «άγνωστο» ως τότε, ως προς το αποτέλεσμα της για τα ταμεία των «λαβωμένων», από την μακρά (δεκαετή συνολικά) οικονομική ύφεση, επιχειρήσεων.

Όσο περνούσε ο καιρός η διάθεση εμπόρων και καταναλωτών απέναντι στο νέο «φαινόμενο» της εγχώριας αγοράς άρχισε να βελτιώνεται, έστω και αν δεν είδαμε ανθρώπους να …ξενυχτούν έξω από τις εισόδους πολυκαταστημάτων, όπως στις ΗΠΑ. Ο μεγάλος «πόλεμος» των τιμών μόλις ξεκινούσε…

Η αλυσίδα Public διεύρυνε, το 2016, την γκάμα των κλάδων στις προσφορές προς τον καταναλωτή και σταδιακά μπήκαν όλοι στο «πάρτι», ακόμα και αντιπροσωπείες αυτοκίνητων, με πρώτη την Peugeot, με τις πωλήσεις της συγκεκριμένης περιόδου να «εκτοξεύονται»!

Ήρθε, όμως, σχεδόν αμέσως, το «χτύπημα» του COVID-19, που δεν άφησε τον εμπορικό κόσμο να «σηκώσει κεφάλι» και πολλοί βλέπουν πια την …παρατεταμένης διάρκειας Black Friday  σαν «σανίδα σωτηρίας»…

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΟ:

Οι βασικές αγορές των Ελλήνων στο lockdown: Χριστουγεννιάτικα στολίδια, είδη ζωγραφικής, ιδιοκατασκευές, tablets και παιχνίδια!

Κοινοποίηση: