Αυτά μόνο στην «ποδοσφαιρική Ελλάδα» συμβαίνουν. Μια φράση που θα ειπωθεί, μάλλον πολλές φορές ακόμα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, μιλάμε για το πρωτοφανές, να διεξάγεται ο τελικός κυπέλλου της …προηγούμενης σεζόν «επάνω» ακριβώς στην πρεμιέρα του πρωταθλήματος της …επόμενης!

Παρόλα αυτά, μια σαββατιάτικη αναμέτρηση ανάμεσα στην ΑΕΚ και τον Ολυμπιακό δεν θα μπορούσε ποτέ να χάσει την αίγλη της, με φόντο την κατάκτηση του δεύτερου τίτλου της χώρας, έστω και αν χρειάσθηκαν διάφορες «αλχημείες» για να καταφέρουν να ορισθούν οι ημερομηνίες του προγράμματος (όπως π.χ. η συμφωνία για την εκτός κλήρωσης διεξαγωγή του αντίστοιχου ντέρμπι της Super League1 την 1η αγωνιστική, αλλά στις …16 Δεκέμβρη). Η ύπαρξη της πανδημίας αποτελεί, σαφώς, ένα «ελαφρυντικό» για αυτό το γενικό «ανακάτεμα», όμως δεν «συγχωρείται» η δίμηνη ολιγωρία της ΕΠΟ για τα του τελικού…

Για τα ρόστερ και τις …λοιπές αγωνιστικές αναλύσεις είναι νωρίς, αν και ξεκινά η χρονιά. Επιφυλασόμεθα» όταν θα ολοκληρωθεί το φετινό μεταγραφικό «πάρε-δώσε» και θα έχουν πιο πλήρη εικόνα για τις ομάδες τους και οι ίδιοι οι προπονητές!

Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ, ΑΕΚ αρχίζουν ως φαβορί και ο Παναθηναϊκός ως αουτσάιντερ. Στις εντός γηπέδων ισορροπίες δεν αλλάζουν πολλά. Το ζητούμενο από όλους, φυσικά, είναι να ξεκινήσει και να τελειώσει καλά και ομαλά η χρονιά, χωρίς άλλες κόντρες, φωνές και «φασαρίες»…

ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΛΑΝΟ ΤΑ ΕΣΟΔΑ

Επιτέλους, λοιπόν, οι ποδοσφαιρικές ομάδες της χώρας οδηγούνται στην σέντρα του νέου πρωταθλήματος με το ενδιαφέρον να στρέφεται σε δυο «μέτωπα», το αμιγώς αγωνιστικό και αυτό των …εσόδων, που συγκεντρώνει και την εντονότερη, ως τώρα, αγωνία, λόγω των σοβαρών επιπτώσεων του COVID-19 στα οικονομικά των ΠΑΕ.

Για την μεγάλη πλειοψηφία των «14» της φετινής Super League1 τίθεται κυριολεκτικά θέμα επιβίωσης, αφού μόνο οι απώλειες από τις εισπράξεις των εισιτηρίων μπορεί να φέρει κυρίως τις μικρομεσαίες Ποδοσφαιρικές Ανώνυμες Εταιρείες «στο χείλος του γκρεμού».

Το ισχυρό «σοκ» που προκάλεσε το ξέσπασμα της πανδημίας στάθηκε αιτία για να …αδειάσουν ξαφνικά όχι μόνο οι κερκίδες των γηπέδων, αλλά και τα ταμεία τους, ωστόσο η επ’ αόριστον «παράταση» του ολικού lockdown για τους φιλάθλους πλέον τρομάζει και –χωρίς υπερβολή- δημιουργεί συνθήκες ύφεσης.

Ως εκ τούτου το «στοίχημα» των εσόδων αποκτά ζωτική σημασία για το ελληνικό ποδόσφαιρο την σεζόν 2020-21! Μια χρονιά- «αίνιγμα» για το μέλλον…

Ο «ΧΑΡΤΗΣ» ΤΗΣ ΑΓΟΡΑΣ

Δεν θεωρείται τυχαίο ότι λίγες ώρες πριν από την έναρξη των πρώτων αγώνων οι ΠΑΕ πιέζουν την πολιτεία να άρει το «ποδοσφαιρικό lockdown» στα γήπεδα και να το μετατρέψει σε …μερικό, επιτρέποντας την είσοδο θεατών μέχρι ενός ποσοστού επί της πληρότητας τους (20%).

Η δε κυβέρνηση, φέρεται να μελετά κάτι τέτοιο από την 3η αγωνιστική και μετά, αν και τίποτα δεν θεωρείται χειροπιαστό, ενώ, κι αν εφαρμοσθεί το μέτρο, απλά θα «διασωθεί» ένα μικρό μέρος του τζίρου των εισιτηρίων. Όμως, το «20%» δεν «σώζει» την κατάσταση…

Οι αριθμοί αποτελούν «αδιάψευστο μάρτυρα» μιας δυσάρεστης πραγματικότητας:

Σύμφωνα με στοιχεία από την τελευταία δημοσιευμένη έκθεση της UEFA (Club Licensing Benchmarking) για την προηγούμενη περίοδο που ολοκληρώθηκε κανονικά προ κορωνοϊού, δηλαδή με …κόσμο στις εξέδρες, σε αντίθεση με ότι συνέβη το 2019-20 (τα play off και play out διεξήχθησαν «κεκλεισμένων των θυρών»), οι ΠΑΕ κατέγραψαν συνολικά έσοδα 137 εκατ. ευρώ, δίχως να υπολογισθούν σε αυτά τα χρήματα οι πωλήσεις ποδοσφαιριστών.

Συναντάμε το ελληνικό πρωτάθλημα «πάνω, κάτω» στην 20άδα της ευρωπαϊκής κατάταξης των εσόδων με το 32% να προέρχεται από τα bonus της UEFA, το 18% από τα τηλεοπτικά έσοδα, το 32% από χορηγίες και εμπορικά deals, το 5% από «άλλες πηγές» και το 13% από τα εισιτήρια.

Αν, λοιπόν, εξακολουθήσει (ενδεικτικά) να «χάνεται» αυτό το κρίσιμο …13%, αυτομάτως οι περισσότερες ΠΑΕ θα υποχρεωθούν σε οικονομική «ασφυξία», μην έχοντας έσοδα από Ευρώπη και πωλητήρια.

Πόσο μάλλον, όταν είχαν, ήδη, καταφύγει σε δραματικές περικοπές των μπάτζετ τους για να «βγει» ο «λογαριασμός» και να αποφύγουν (ή να περιορίσουν) τις ζημιές στους ισολογισμούς τους.

Ο COVID-19 ήρθε σε ένα timing μάλιστα κατά το οποίο η Super League πέτυχε ρεκόρ 9ετίας στα εισιτήρια της regular season (πουλήθηκαν 1.166.250 «κομμάτια» σε 26 αγωνιστικές, με μ.ο. 6.626) και προσδοκούσε υψηλότερα έσοδα από την συγκεκριμένη πηγή…

ΧΟΡΗΓΟΙ, TV ΚΑΙ …ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΚΟΣ

Μια δεύτερη «ανησυχία» για τις ομάδες αφορά τους χορηγούς και την στάση που θα τηρήσουν προσεχώς (ανάλογα και με το αποτέλεσμα της προσπάθειας για την καταπολέμηση της πανδημίας), αφού και διεθνώς διαπιστώνεται μια τάση εκ μέρους ορισμένων (π.χ. στελέχη πρακτορείων διαχείρισης δικαιωμάτων) να θεωρούν ότι «το ποδόσφαιρο χωρίς φιλάθλους δεν είναι πια το ίδιο προϊόν εμπορικά».

Αντίθετα, στο σκέλος των τηλεοπτικών συμβολαίων, βρέθηκαν λύσεις και οι μέχρι πρότινος «άστεγες» ΠΑΕ καταλήγουν στη Nova – με εξαίρεση τον Παναθηναϊκό ο οποίος επιμένει στο «πείραμα» του PAO TV και την συνεργασία του με την on demand πλατφόρμα της Cosmote…

Εκτός από τις μικρομεσαίες ΠΑΕ, η «διαρροή» εσόδων από τα εισιτήρια «πονάει» και τους «πράσινους», οι οποίοι δεν «καρπώνονται» εκατομμύρια από πωλήσεις παικτών, όπως Ολυμπιακός και ΑΕΚ, ούτε παίζουν «έξω» (Ολυμπιακός, ΠΑΟΚ, ΑΕΚ, ΟΦΗ, Άρης οι «5» σε Champions League-Europa League) για να πάρουν πριμ από την UEFA και σε ετήσια βάση κινδυνεύουν να «χάσουν» εισπράξεις (1,5-1,6 εκατ.) που αντιστοιχούν στο 1/4 του μπάτζετ τους. Μοιραία, διατηρούν «χαμηλά» τον προϋπολογισμό τους και προωθούν μαζικά νεαρούς στο ρόστερ τους!

ΤΖΙΡΟΙ «3 ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ»

Σε οικονομικό επίπεδο, οι 14 ομάδες της Super League1 «χωρίζονται» σε δυο, τρεις, ίσως και …τέσσερις ακόμα «ταχύτητες» – και φυσικά καμία σχέση με τα πλουσιότερα ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, όπως π.χ. το αγγλικό με τον τζίρο των 6 δισ. ευρώ ετησίως.

Στην αμέσως προηγούμενη δημοσιευμένη χρήση τους (2018-19) οι «Big 4» έφθασαν συνολικά στα 145,81 εκατ. ευρώ από πλευράς εσόδων (από όλες τις πηγές): ο Ολυμπιακός με 61,04 εκατ., η ΑΕΚ με 36,92 εκατ., ο ΠΑΟΚ με 33,92 εκατ. και ο Παναθηναϊκός με 13,93 εκατ. Αν, λοιπόν, οι «πράσινοι» θεωρούνται μια ενδιάμεση κατάσταση μεταξύ της κορυφής και των μικρομεσαίων, από εκεί και κάτω η πλειοψηφία των ΠΑΕ «βράζει στο ίδιο καζάνι» και φυσικά από τις πωλήσεις των εισιτηρίων, όπως και τα τηλεοπτικά έσοδα, εξαρτάται η οικονομική τους «ζωή»…

ΤΕΛΙΚΟΣ
ΚΥΠΕΛΛΟΥ

(Πανθεσσαλικό

στάδιο)

ΣΑΒΒΑΤΟ 12/9

ΑΕΚ-Ολυμπιακός 21.00, TV Cosmote HD1

 

SUPER LEAGUE1

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ (1η αγ.)

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 11/9

Άρης-Λαμία 18.15

ΠΑΟΚ-Λάρισα 20.30

ΣΑΒΒΑΤΟ 12/9

ΟΦΗ-Παναιτωλικός 18.15

ΚΥΡΙΑΚΗ 13/9

Ατρόμητος-Βόλος 18.15

Αστέρας Τρ.-Παναθηναϊκός 20.30

ΤΕΤΑΡΤΗ 21/10

Απόλλων Σμ.-ΠΑΣ Γιάννενα 18.15

ΤΕΤΑΡΤΗ 16/12

ΑΕΚ-Ολυμπιακός 19.30

 THE OBJECTIVE

 

Η ώρα του τελικού: Repeat για την ΑΕΚ ή ρεβάνς για τον Ολυμπιακό; – Συναντιούνται μετά από 4 χρόνια, με φόντο την κούπα

 

Κοινοποίηση: