Το συνολικό μέγεθος των απωλειών της αγοράς από το σφοδρό «χτύπημα» της πανδημίας του COVID-19 είναι πολύ νωρίς, ίσως, για να αποτιμηθεί.

Τα βλέμματα έπεσαν σχεδόν αμέσως στον τουρισμό, την «ατμομηχανή» της εγχώριας οικονομίας, η πορεία του οποίου  αν και το καλοκαίρι κοντεύει στα μέσα του, δεν συνοδεύεται από ευοίωνες προβλέψεις. Δεν είναι, φυσικά, μόνο ο τουρισμός το θέμα, η εστίαση ή το real estate που, επίσης, «υπέφεραν» από την υγειονομική κρίση…

Μεγάλη αποδεικνύεται η «χασούρα», δυστυχώς, και για το λιανεμπόριο. Τα φυσικά καταστήματα των περισσότερων κλάδων του παρέμειναν κλειστά στην διάρκεια της καραντίνας, με εξαιρέσεις όπως τα σούπερ μάρκετ και τα σημεία πώλησης τροφίμων, τα βενζινάδικα κ.α. και ο κόσμος «στράφηκε» -αναγκαστικά- στα e shops και τις on line συναλλαγές.

Όμως, ούτε το e commerce retail κατά τα φαινόμενα, κατάφερε να «ισοσκελίσει» τις απώλειες από την μη προσέλευση των καταναλωτών στα ταμεία των φυσικών καταστημάτων του λιανεμπορίου και χαμένες τις εισπράξεις σε αυτά από πλήθος αλυσίδων και επιχειρήσεων, για ένα αρκετά μακρύ χρονικό διάστημα.

Τα στοιχεία από τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) και συγκεκριμένα από όσα είπε πολύ πρόσφατα σε τηλεοπτικό σταθμό (Mega), ο αναπληρωτής αντιπρόεδρος και γενικός διευθυντής του, Αντώνης Ζαΐρης, δείχνουν ότι ο COVID-19 «εξαφάνισε» το 25% περίπου του τζίρου των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα, με τους κλάδους της ένδυσης και της υπόδησης να «κατρακυλούν» κατά -50% και να ακολουθούν τα έσοδα των ηλεκτρικών ειδών και των επίπλων, μειωμένα κατά -44%!

Εν ολίγοις, τα περιοριστικά μέτρα στην κυκλοφορία, κοινώς …η καραντίνα και το lockdown, κόστισαν μόνο στο λιανεμπόριο ένα ποσό 12 δισ. ευρώ, καθότι την περσινή χρονιά οι επιχειρήσεις του είχαν «γράψει» έναν τζίρο περί τα 45 δισ. Ευρώ.

Κατά τον ίδιο, η κρίση πλήττει δυσανάλογα τους διάφορους κλάδους της αγοράς, κάτι το οποίο γίνεται εύκολα αντιληπτό, ενώ, η κάθετη πτώση στην κατανάλωση αποδίδεται και στο γεγονός ότι όχι μόνο υπήρξε απώλεια εισοδήματος –άρα και αγοραστικής δύναμης- από έναν μεγάλο αριθμό φορολογουμένων πολιτών, αλλά και γιατί πολλοί εξ’ αυτών οδηγηθήκαν στην αποταμίευση, λόγω και της γενικότερης οικονομικής ανασφάλειας. Ελάττωσαν, δηλαδή, τις δαπάνες τους, όπου μπορούσαν…

Το ευοίωνο σημείο αυτής της εποχής είναι ότι το λιανεμπόριο κάνει ένα σταδιακό comeback μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων και ο δείκτης της κατανάλωσης ενισχύεται, με την ευχή για τους επιχειρηματίες, να οδηγηθεί ο κλάδος σε ένα «καθολικό restart», που θα αποκαταστήσει τα έσοδα τους και θα «εγγυηθεί» την βιωσιμότητα των εταιριών τους.

Ατού για τις επιχειρήσεις αποτελεί και η έναρξη των εκπτώσεων, από τις 13 Ιουλίου ως τα τέλη Αυγούστου, ένα μεγάλο διάστημα στο οποίο θα επιδιώξουν και οι ίδιες να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στα καταστήματα τους, για να δουν και τα ταμεία τους πιο …γεμάτα.

Μεγάλες αλυσίδες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλων των κλάδων του λιανεμπορίου, από την ένδυση και την υπόδηση, μέχρι τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, τον οικιακό εξοπλισμό και τα έπιπλα κ.λ.π. επιστρατεύουν τα δικά τους «όπλα» η καθεμία, με στόχο να φέρουν τον κόσμο «πίσω» στα φυσικά καταστήματα τους. Πως; Με προσφορές και γενναιόδωρες εκπτώσεις τιμών στα είδη που εμπορεύονται, την παροχή πρόσβασης σε χρηματοδοτικά «εργαλεία» (δάνεια με ευνοϊκούς όρους, σε επιτόκια και αριθμό δόσεων, με ή και χωρίς πιστωτικές κάρτες, με πολλές άτοκες δόσεις σε συγκεκριμένες περιπτώσεις κ.α.) σε συνεργασία με τράπεζες, δώρα, δωρεάν μεταφορικά κ.α, κ.α.

Η άλλη όψη του ιδίου νομίσματος (σε αυτή τη «νέα εποχή» που διανύουμε) είναι η ενδυνάμωση του e commerce retail για τις επιχειρήσεις που διαθέτουν τις δυνατότητες και την τεχνογνωσία για να επενδύσουν σε αυτό ακόμα περισσότερο και έχουν τις προοπτικές να αυξήσουν τα …on line έσοδα τους στον απαιτούμενο βαθμό.

Αυτό προϋποθέτει την ενίσχυση της εμπιστοσύνης των καταναλωτικών στα «ηλεκτρονικά καταστήματα» και την εξοικείωση ενός μεγαλύτερου πλήθους αυτών στις on line συναλλαγές.

Γενικά, η ταχύτερη δυνατή επιστροφή στην κανονικότητα και η αποφυγή ενός δεύτερου «κύματος» κρουσμάτων του ιού είναι ο ιδανικός συνδυασμός για την αγορά, η οποία δύσκολα θα μπορούσε να αντέξει ένα νέο «χτύπημα», όσα μέτρα στήριξης και αν ληφθούν.

Το σύνθημα της «επανεκκίνησης» έχει, ήδη, δοθεί, με πρώτο στόχο την κάλυψη των απωλειών…

Κοινοποίηση: