Όταν λαμβάνετε μια βιταμίνη ή ένα χάπι ιχθυελαίου, ίσως αναρωτιέστε τι αποτελέσματα μπορεί να έχουν και αν είναι ασφαλή. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να αναρωτηθείτε είναι εάν τα χρειάζεστε.

Παγκοσμίως πολλοί άνθρωποι λαμβάνουν ένα ή περισσότερα συμπληρώματα διατροφής καθημερινά ή περιστασιακά. Τα συμπληρώματα διατίθενται χωρίς ιατρική συνταγή και συνήθως σε μορφή κάψουλας, σκόνης ή υγρού. Τα κοινά συμπληρώματα περιλαμβάνουν βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και φυτικά προϊόντα, γνωστά και ως βότανα.

Οι άνθρωποι κάνουν χρήση συμπληρωμάτων για να βεβαιωθούν ότι προσλαμβάνουν όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά έτσι ώστε να διατηρήσουν ή να βελτιώσουν την υγεία τους. Αλλά δεν πρέπει όλοι να λαμβάνουν συμπληρώματα.

Ορισμένα δύνανται να έχουν παρενέργειες, ειδικά εάν λαμβάνονται πριν από μία χειρουργική επέμβαση ή μαζί με άλλα φάρμακα. Τα αποτελέσματα πολλών συμπληρωμάτων δεν έχουν διευκρινιστεί επαρκώς σε παιδιά, έγκυες γυναίκες και άλλες ευαίσθητες ομάδες. Επομένως, μιλήστε με τον γιατρό σας εάν σκέφτεστε να κάνετε χρήση αυτών.

Τα συμπληρώματα διατροφής προσδιορίζονται από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (ΕΟΦ) ως τρόφιμα και όχι ως φάρμακα. Η ετικέτα μπορεί να αξιώνει ορισμένα οφέλη για την υγεία, αλλά σε αντίθεση με τα φάρμακα, τα συμπληρώματα δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την θεραπεία ή την αποτροπή μιας ασθένειας. Υπάρχουν λίγες ενδείξεις για το αν μπορούν να αντιστρέψουν την πορεία οποιασδήποτε χρόνιας νόσου.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι ορισμένα συμπληρώματα μπορούν να βελτιώσουν την υγεία με διαφορετικούς τρόπους. Τα πιο δημοφιλή συμπληρώματα θρεπτικών συστατικών είναι οι πολυβιταμίνες, το ασβέστιο και οι βιταμίνες B, C και D. Το ασβέστιο υποστηρίζει την υγεία των οστών και η βιταμίνη D βοηθά το σώμα να απορροφήσει ασβέστιο. Οι βιταμίνες C και E είναι αντιοξειδωτικά – μόρια που αποτρέπουν την καταστροφή των κυττάρων και βοηθούν στη διατήρησή τους.

Οι γυναίκες χρειάζονται σίδηρο κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης και τα βρέφη που θηλάζουν χρειάζονται βιταμίνη D. Το φυλλικό οξύ (βιταμίνη Β9) – 400 μικρογραμμάρια ημερησίως, είτε από συμπληρώματα είτε από τρόφιμα εμπλουτισμένα σε αυτό – είναι σημαντικό για όλες τις γυναίκες σε αναπαραγωγική ηλικία.

Η βιταμίνη Β12 διατηρεί τα νεύρα και τα κύτταρα του αίματος υγιή. Προσλαμβάνεται κυρίως από το κρέας, ψάρι και τα γαλακτοκομικά, οπότε καλό θα ήταν οι βίγκαν – χορτοφάγοι να εξετάσουν το ενδεχόμενο λήψης συμπληρώματος για να είναι σίγουροι ότι λαμβάνουν αρκετή ποσότητα απο αυτά.

Η έρευνα δείχνει ότι το ιχθυέλαιο μπορεί να συμβάλλει στην υγεία της καρδιάς. Από τα συμπληρώματα που δεν προέρχονται από βιταμίνες και μέταλλα, το ιχθυέλαιο έχει πιθανώς το πιο επιστημονικά τεκμηριωμένο υπόβαθρο. Οι επιπτώσεις στην υγεία ορισμένων άλλων κοινών συμπληρωμάτων χρειάζονται περισσότερη μελέτη. Μερικά από αυτά είναι η γλυκοζαμίνη (για τον πόνο στις αρθρώσεις) και βότανα όπως εχινάκεια (ανοσολογική υγεία) και λιναρόσπορος (πέψη).

Πολλά συμπληρώματα έχουν ήπιες επιδράσεις με λίγους κινδύνους. Αλλά προσέξτε. Η βιταμίνη Κ και η σαλιβουρία (Ginkgo Biloba) επηρεάζουν την πηκτικότητα αίματος. Το βότανο St. John’s wort χρησιμοποιείται μερικές φορές για να περιορίσει τα συμπτώματα της κατάθλιψης, του άγχους και του πόνου των νεύρων, αλλά μπορεί επίσης να επηρεάσει την φαρμακοδυναμική πολλών φαρμάκων και να τα καταστήσει λιγότερο αποτελεσματικά.

Επειδή ένα συμπλήρωμα προωθείται ως “φυσικό” δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι ασφαλές. Τα βότανα σύμφυτο (comfrey) και κάβα κάβα (kava), για παράδειγμα, μπορούν να βλάψουν σοβαρά το ήπαρ από λανθασμένη χρήση.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τον τρόπο παρασκευής και δράσης τους στο σώμα. Συζητήστε με έναν πάροχο υγειονομικής περίθαλψης σχετικά με το αν χρειάζεστε ένα συμπλήρωμα, τη δόση και τις πιθανές αλληλεπιδράσεις με φάρμακα που ήδη λαμβάνετε.

Για βιταμίνες και μέταλλα, ελέγξτε την επί της εκατό (%) ημερήσια αξία για κάθε θρεπτικό συστατικό έτσι ώστε να βεβαιωθείτε ότι δεν κάνετε υπερβολική χρήση.

Επειδή τα συμπληρώματα προσδιορίζονται ως τρόφιμα και όχι ως φάρμακα, δεν αξιολογείται πλήρως η ποιότητα και οι επιπτώσεις τους στον οργανισμό. Εάν ένα προϊόν διαπιστωθεί ότι δεν είναι ασφαλές αφού φτάσει στην αγορά, ο ΕΟΦ μπορεί να περιορίσει ή να απαγορεύσει τη χρήση του.

Οι κατασκευαστές είναι επίσης υπεύθυνοι για την καθαρότητα του προϊόντος και θα πρέπει να αναγράφουν με ακρίβεια τα συστατικά και τις ποσότητές τους.

Μερικοί ανεξάρτητοι οργανισμοί διεξάγουν δοκιμές ποιότητας συμπληρωμάτων και προσφέρουν σφραγίδες έγκρισης. Αυτό δεν εγγυάται ότι το προϊόν λειτουργεί ή είναι ασφαλές, διασφαλίζει απλώς ότι το προϊόν κατασκευάστηκε σωστά και περιέχει τα αναφερόμενα συστατικά.

Η απόφαση για το αν θα πρέπει να πάρετε συμπληρώματα διατροφής και ποια θα είναι αυτά, είναι ένα σοβαρό ζήτημα. Μάθετε πρώτα για τα πιθανά οφέλη τους και τυχόν κινδύνους που ενδέχεται να ενέχουν. Μιλήστε με τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης για τα προϊόντα που σας ενδιαφέρουν και αποφασίστε μαζί τους για το τι θα ήταν καλύτερο για την υγεία σας.


Σοφές επιλογές για ασφαλής χρήση διατροφικών συμπληρωμάτων

  • Ενημερώστε όλους τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης για τυχόν συμπληρώματα διατροφής που χρησιμοποιείτε
  • Ορισμένα συμπληρώματα μπορούν να αλληλεπιδράσουν με φάρμακα ή να επηρεάσουν ιατρικές παθήσεις. Διαβάστε τις οδηγίες χρήσης της ετικέτας. Το “φυσικό” δεν σημαίνει πάντα ασφαλές
  • Μην λαμβάνετε περισσότερη από τη συνιστώμενη δόση

Ζητήματα ασφάλειας

  • Εάν πρόκειται να υποβληθείτε σε χειρουργική επέμβαση, να γνωρίζετε ότι ορισμένα συμπληρώματα διατροφής μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο αιμορραγίας ή να επηρεάσουν την ανταπόκρισή σας στην αναισθησία
  • Εάν είστε έγκυος, θηλάζετε, προσπαθείτε να μείνετε έγκυος ή σκέφτεστε να δώσετε σε ένα παιδί ένα συμπλήρωμα διατροφής, λάβετε υπόψη ότι πολλά συμπληρώματα διατροφής δεν έχουν δοκιμαστεί σε έγκυες γυναίκες, θηλάζουσες μητέρες ή παιδιά
  • Εάν παίρνετε συμπλήρωμα διατροφής, ακολουθήστε τις οδηγίες στην ετικέτα. Εάν παρουσιάζετε ανεπιθύμητες ενέργειες, σταματήστε να το παίρνετε και επικοινωνήστε άμεσα με τον γιατρό σας

Διαδικτυακή βάση δεδομένων συμπληρωμάτων διατροφής

https://www.ods.od.nih.gov/factsheets/list-all/

https://www.dsld.nlm.nih.gov/dsld/index.jsp

 

 

Κοινοποίηση: