Θα μπορούσε να είναι μια εικόνα από το μέλλον. Κάποιοι μίλησαν για …βίαιη και εσπευσμένη προσαρμογή στις νέες συνθήκες της «ψηφιακής» (πλέον) καθημερινότητας μας λόγω του COVID-19. Άλλοι πάλι ισχυρίζονται ότι «και αργήσαμε πολύ» να προσαρμοσθούμε στα δεδομένα της «ηλεκτρονικής» εποχής. Η αλήθεια, συνήθως, βρίσκεται στην μέση.

Και κάπου εδώ συνειδητοποιούμε ότι ξαφνικά όλη μας η ζωή «μπήκε» σε ένα smartphone, ή ένα pc. Σε ένα tablet, μια smart TV. Με ένα «κλικ», θαρρείς, ελέγχουμε τα πάντα. Κάνουμε τα πάντα. Χωρίς κόπο. «Ελέγχουμε», όμως,, την ίδια μας την ζωή; Ζούμε αληθινά;

Αυτό είναι κάτι που, μάλλον, θα χρειασθεί να ξανασυζητήσουμε σε μερικές (μακάρι) εβδομάδες. Το #μένουμε σπίτι# εξελίχθηκε στο «απόλυτο brand» του 2020 και έβαλε σε «πρώτο πλάνο» την τηλεργασία, τις τηλεαγορές, την τηλεκπαίδευση, την τηλεψυχαγωγία, την τηλεϊατρική!

Η σταδιακή άρση των περιορισμών στην κυκλοφορία, για την προστασία της δημόσιας υγείας, εν μέρει θα …απο-ηλεκτρονικοποιήσει την καθημερινότητα μας, ή μήπως όχι;

Κάποια πράγματα, ίσως, ήρθαν για να μείνουν και να μας διευκολύνουν, όχι απαραίτητα για να μας «βάλουν» στο μάτι ενός μεγάλου Big Brother…

ΑΠΟ TO 3% TOY ΑΕΠ…

Το «κομμάτι» των on line αγορών από τα e shops των επιχειρήσεων της χώρας είναι, ίσως, το μόνο το οποίο γνωρίζαμε καλύτερα από τα υπόλοιπα. Όπως και αυτό των ψηφιακών συναλλαγών μέσω καρτών, e banking κ.λ.π., οι οποίες αυξήθηκαν κατακόρυφα ύστερα από την επιβολή των capital controls (το φοβερό εκείνο καλοκαίρι του 2015), αλλά και με το μετέπειτα μέτρο των υποχρεωτικών e-πληρωμών που επέβαλε το υπουργείο οικονομικών με σκοπό την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής…

Μέχρι πριν από λίγους μήνες, ωστόσο, το ποσοστό των on line πωλήσεων στο ελληνικό εμπόριο δεν αντιπροσώπευε παρά ένα μικρό «κομμάτι» του συνολικού τζίρου των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του E-commerce Europe, το 2019 προσέγγισε το 3% του εγχώριου ΑΕΠ, συνεπώς κυμάνθηκε κοντά στα 6 δισ. ευρώ και αναμένεται να ανέβει αρκετά ως το τέλος του 2020. Στις μέρες της καραντίνας έρευνες δείχνουν ότι οι e-συναλλαγές υπερδιπλασιάσθηκαν και ενώ το φυσικό χρήμα τείνει τούτη την πολύ ιδιαίτερη εποχή «προς εξαφάνιση»…

Που θα «κάτσει», φέτος, το μερίδιο του on line εμπορίου μετά από την έξαρση του Μαρτίου-Απριλίου, θα εξαρτηθεί και από την καταναλωτική δύναμη που θα αφήσει ο κορωναϊός στους πολίτες, όσο και από το ως πότε θα παραμείνουν τα φυσικά καταστήματα του λιανεμπορίου, της εστίασης κ.λ.π. «υπό περιορισμούς»…

Στο «παιχνίδι», πάντως, εισήλθαν πιο ενεργά από ποτέ και οι εταιρίες ταχυμεταφορών, οι οποίες διευρύνουν τον κύκλο των συνεργασιών τους για την μεταφορά προϊόντων από καταστήματα και αποθήκες επιχειρήσεων και αλυσίδων είτε πρόκειται π.χ. για ηλεκτρονικά είδη και αναλώσιμα, είτε για οπτικά ή και τα ψώνια από μεγάλο όμιλο σούπερ μάρκετ!

Ο κύκλος εργασιών τους ανήκει στους ελάχιστους που παρουσιάζουν αύξηση, με τις απαραίτητες χρεώσεις που επιβαρύνουν τον καταναλωτή των e shops ή εναλλακτική με τηλεφωνική παραγγελία…

«SMART WORKING» ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ

Το σχετικά «καινούργιο» στην ζωή μας είναι η on line «διασύνδεση» με θέατρα, μουσεία, σχολεία, γιατρούς και φυσικά με τις δουλειές μας. Μεγάλοι όμιλοι της Ελλάδας, π.χ. θυγατρικές ξένων τηλεπικοινωνιακών «κολοσσών» που δραστηριοποιούνται εδώ, έθεσαν σε εφαρμογή την «δουλειά από το σπίτι» σε περιστασιακή βάση (μια φορά την εβδομάδα) πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. Αναγκάσθηκαν, όμως, να επιβάλουν το νέο καθεστώς του «Home Office» στην συντριπτική πλειοψηφία του προσωπικού τους σε μόνιμη βάση, για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας και αυτής, βεβαίως, των εργαζομένων τους.

Στην συνέχεια, άλλος όμιλος, σε άλλον κλάδο – την καπνοβιομηχανία, «πριμοδότησε» μάλιστα, με αυξημένες αποδοχές, την επιλογή ενός υπαλλήλου να «δουλέψει από το σπίτι» («Smart Working»), ή από όπου αλλού επιθυμεί, για μια, έστω, ημέρα εβδομαδιαίως ή ακόμα και καθημερινά εφόσον το επιθυμεί, και σιγά, σιγά στρέφονται στην τηλεργασία πια, η μια επιχείρηση πίσω απόν την άλλη, τουλάχιστον για μέρος του προσωπικού τους… (σε συνδυασμό και με το μέτρο της αναστολής συμβάσεων).

Η τηλεργασία διεκδικεί, τώρα, το μερίδιο της στην επόμενη μέρα της καθημερινότητας μας…

ON LINE ΜΕ …ΘΕΑΤΡΑ, ΣΧΟΛΕΙΑ, ΓΙΑΤΡΟΥΣ

Η ψυχαγωγία από …απόσταση, η εκπαίδευση και η φροντίδα της υγείας αποτελούν βασικότατα «κομμάτια» της «νέας ζωής» δισεκατομμυρίων ανθρώπων επάνω στον πλανήτη και όχι φυσικά μόνο των Ελλήνων.

Στην περίπτωση της τηλεψυχαγωγίας, η εικονική περιήγηση σε μουσεία, η παρακολούθηση κινηματογραφικών ταινιών ή και θεατρικών παραστάσεων μέσα από πλατφόρμες ή links, «ζουν» μεγάλες «δόξες» απ’ όσους προσπαθούν να «σκοτώσουν» τον χρόνο τους μέσα στο σπίτι, ενώ, λόγω της παντελούς απουσίας αγωνιστικής δράσης στα σπορ και το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων-πρακτορείων του ΟΠΑΠ, οι φίλοι του είδους έχουν στραφεί στον διαδικτυακό στοιχηματισμό σε εικονικούς ποδοσφαιρικούς αγώνες, ή μπάσκετ και τένις (virtual games), το e-Τζόκερ και τα ηλεκτρονικά τυχερά παιχνίδια. Η τηλεψυχαγωγία είναι μια καλή επιλογή, πάντως, και για τις καλές μας ημέρες…

Η τηλεκπαίδευση κάλυψε -και καλύπτει- το πιο σοβαρό «κενό» απ’ όλα. Με τα δημοτικά-γυμνάσια-λύκεια σχολεία και τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να είναι κλειστά εδώ και αρκετές εβδομάδες (και ποιος ξέρει τα δημοτικά για πόσο), το μεγάλο «στοίχημα» ήταν εξ’ αρχής να μην «χαθεί» η σεζόν για τους μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και τους φοιτητές. Κάτι που επετεύχθη, με το πλάνο επανέναρξης των μαθημάτων να έχει ανακοινωθεί και τους υποψηφίους της 3ης Λυκείου να μετρούν αντίστροφα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2020!

Το υπουργείο Παιδείας και το διδακτικό προσωπικό της χώρας έχουν ρίξει όλο το βάρος στην εκπαίδευση των μαθητών με εξ’ αποστάσεως μεθόδους και εργαλεία και την δημιουργία «ψηφιακών τάξεων», από το δημοτικό. Η επικοινωνία με τους μαθητές επιτυγχάνεται μέσω e mails ή με την εγγραφή τους σε ειδική πλατφόρμα…

Η τηλεϊατρική έχει εμφανισθεί τα τελευταία χρόνια, τομέας ο οποίος αφορά την εφαρμογή των σύγχρονων τεχνολογιών, των τηλεπικοινωνιών και της πληροφορικής, με σκοπό να προσφέρει σε ασθενείς κλινική βοήθεια «εξ’ αποστάσεως». Βοηθούσε, ως τώρα, περισσότερο εκείνους που βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές, π.χ. κατοίκους νησιών,  αγρότες ή όταν ο θεράπων ιατρός εργάζεται σε άλλη περιοχή και «κερδίζει έδαφος». Η χρήση των νέων τεχνολογιών επιτρέπει την εύκολη επικοινωνία του ιατρού με τον ασθενή μέσω της μετάδοσης ήχου και εικόνας, για εξετάσεις και την παροχή συμβουλευτικών γνωματεύσεων ή την παρακολούθηση της υγείας ενός ασθενούς.

ΤΟ «ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΡΑΤΟΣ»

Το «παζλ» συμπληρώνει η ολοκλήρωση του «ψηφιακού κράτους», μέσω του gov.gr. Οι διαδικτυακές επαφές του πολίτη με 14 υπουργεία, 32 φορείς και οργανισμούς και 3 Ανεξάρτητες Αρχές, υποκαθιστούν την φυσική παρουσία του και προσφέρουν την δυνατότητα υποβολής υπευθύνων δηλώσεων, λήψης ιατρικών συνταγών με SMS, πιστοποιητικών συνταξιοδότησης, διαδικασίες που απαιτούσαν επίσκεψη σε ΚΕΠ ή αστυνομικό τμήμα, διεκπεραίωση υποθέσεων, ΔΟΥ, ΕΦΚΑ κ.α.

Προσφέρεται πρόσβαση σε 11 κατηγορίες με 507 υπηρεσίες και κάθε νέα που θα ψηφιοποιείται θα ενσωματώνεται στην πλατφόρμα. Κάτι, που θα έπρεπε από καιρό να έχει συμβεί, όπως λένε πολλοί, σε μια «ψηφιακά αναλφάβητη» μέχρι σήμερα χώρα. Τα οφέλη θα γίνουν πιο διακριτά όταν με το καλό ο COVID-19 μας επιτρέψει να βγούμε όλοι και χωρίς περιορισμούς πια από το «χρυσό κλουβί» μας, χωρίς τον φόβο να γυρίσουμε πάλι σε αυτό…

 

Κοινοποίηση: